Crazy, crazy waves!

Vi har bokat att ta dykarlicens nu. Det är en kurs på 3 dagar. Här pluggat och skrivit prov. Tränat på grunt vatten och gjort en massa övningar. 
Men så idag skulle vi för första gången få dyka. Dyka ner på djupt vatten utanför Maya Bay, där "The Beach" är inspelad. (Alltså simma i samma vatten som Leonardo DiCaprio!). Den 24 november skulle alltså äventyret börja. Nu ska jag berätta hur det gick till..
 
24/11 fjärde dagen på Phi-Phi.
 
Kulingen som drog över ön igår och skapade stor förödelse ute till havs, hade visst inte släppt dit vi skulle. Vilket gjorde äventyret till en mardröm.
Blev såklart sjösjuk TROTS att jag hade knaprat sjösjukepiller. Så efter att ha åkt båt i 40 min. i galna vågor (såpass att man inte kan stå upp i båten utan att ramla runt), så var jag rejält spyfärdig och kämpade emot som attan för att inte kräkas. Där stod jag alltså redo att hoppa i vattnet, med blytung tub på ryggen, klumpiga simfötter, igenimmade cyklop och hyperventilerar luft ur diktatorn för att inte spy. Går fram till avsatsen och allt jag hör är tränaren som ropar "ett stort kliv nu Kickan", innan jag slår i vattnet. Yr som på fyllan dyker jag bort genom de galna vågorna, bort till de Ulrik som är i samma grupp. Det tar ungefär en kvart, sedan spyr jag. Japp, under vattnet. Och sedan en gång till. Det samlas en massa färgglada fiskar runt mig och min spya. Och för en liten stund känns det bättre. Jag beslutar mig därför för att göra mitt allra första dyk. Men efter ett par meter ner i det gungande djupet måste jag spy igen. Tillslut inser jag att jag måste upp till ytan och avbryta dyket. Resten utav tiden spenderades i fosterställning på båten. Fan också.
Sjösjuk på båt kan jag väl fixa. Men under vattnet, det var något nytt..
 
Det var bara Ulrik utav oss fem som genomförde alla dyk. Robin (våran Svenska ledare), sa att han inte varit med om något liknande sedan stormen 2010. Så jag var i alla fall inte ensam om att bli sjösjuk där ute, vilket känns lite bättre. 

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0